Спете добре, за да бягате добре

Спете добре, за да бягате добре
20/04/2017 DecathlonBG

article_1

Не е възможно да започнете редовни тренировки без да следвате и определена програма за възстановяване от тях. Регенерация на мускулите, подсилване на имунната система, възстановяване на енергията:  пълноценния сън е ключът към балансирания, здравословен начин на живот. Същото важи и за бегачите!

Основите на доброто възстановяване

Констатираме очевидното! Всеки знае колко важен е съня и е  усещал ефекта на липсата му върху себе си. Независимо дали имате активен начин на живот и тренирате редовно или не,  пълноценният сън е задължителен. Всеки човек в зависимост от свойте нужди трябва да намери баланс и да не се подлага на недоспиване.

За бегачите сънят е времето, в което мускулите възвръщат  запасите си от захари, мускулните влакна, които са били разкъсани по време на тренировка (причина за мускулната треска), се възстановяват и психическата умора, натрупана по време на деня изчезва.  Експертът по психология на физическите упражнения – Ян льо Мьор, казва следното: „ Нощната активност се отразява не само на мускулите, но също на сухожилията и костите. По тази причина, сънят е изключително важен в периоди на интензивни тренировки. Колкото повече тичате, толкова по-решаваща става нощната фаза на възстановяване.

Намалете риска от контузии,  като спите добре

Много научни изследвания демонстрират важността на съня, като превенция от травми  и наранявания по време на тренировка. Изследване проведено върху спортисти с високо интензивни тренировки, показваа следните резултати:

  • Недостатъчните часове сън са фактор номер едно за увеличаване броя на контузиите.u_99486_route-chemin
  • Спортисти, които спят средно по 8 часа на нощ страдат от травми средно 1,7 пъти по-малко от спортисти, които спят под 8 часа.
  • При тренировки с висок интензитет , има четири пъти по-висока вероятност да се разболеете ако сънят ви е нарушен.

Последствията върху здравето при лишаване от сън

Липсата на сън има много последствия върху здравето и те се увеличават ако прекомерно късите нощи се превърнат в навик за няколко месеца или години.

  • Качване на тегло: пет последователни нощи при, които не се наспивате могат да доведат до повишаване на теглото с 1 кг. показва статистиката.
  • Рискът от сърдечен удар се умножава четворно след няколко седмици лишаване от сън.
  • Рак: установена е връзка между липсавата на сън и някои видове рак.

Няколко съвета за пълноценен сън

  • Избягавайте интензвини тренировки вечер – могат сериозно да повлияят на времето, необходимо за заспиване.
  • Внимавайте какво и кога консумирате. Съвет:

-Вечеряйте рано ( така че храносмилането да е приключило, когато сте в леглото)

-Избягвайте високо калорични храни вечер

-Сведете поемането на кофеин след 14:00 часа до минимим и намалете консумацията на алкохол.

–     Поддържайте температурата на спалнята си хладна и се опитайте да премахнете всички екрани около вас – телевизор, компютър, телефон.

–    Кратки дремки с продължителност около 20 минути са чудесен начин да се освежите за втората на половина на деня. Обедният сън има позитивен ефект върху представянето при тренировки, планирани за късния следобед. Ако тялото ви е отпочинало добре със сигурност ще постигнете по-добри резултати!