Добри практики за безопасно колоездене при слаба видимост в извънградска среда

Добри практики за безопасно колоездене при слаба видимост в извънградска среда
02/04/2016 DecathlonBG

Ако карате велосипед при слаба видимост (мъгла, сумрак или през нощта) трябва да сте предварително подготвени, ако искате да гарантирате безопасността си на пътя. За да постигнете това, трябва да се съобразите с изискванията на закона, но също така да се опрете на логиката и на вашия собствен опит. Освен, че трябва да сте видими отдалеч, трябва да сте по-внимателни от обикновено.

Всеки ден на път за работа и обратно минавам по 35-километров веломаршрут извън града по тъмно. Ще ви споделя опита си, който би могъл да ви послужи дори и при не толкова „екстремни“ ситуации.

Rouler-a-velo-faible-luminosite-1

видимост на пътя

Мой приятел велосипедист, който също е почитател на нощното колоездене, обича да казва: „по-добре да приличаш на коледна елха, отколкото да да се озовеш под гумите на някой автомобил”.

mazka-flanelka-s-kas-rakav-za-koloezdene-700-zaltaНа пазара се предлага широка гама светлоотразителни облекла, които осигуряват видимостта на колоездачите на пътя, например фланелка за колоездене BTWIN 700, както и елек или яке BTWIN 500.

Това са дрехи, създадени специално, за да ви виждат през нощта или в мъгла от повече от 100 м разстояние.

Съгласно Закона за движението по пътищата носенето на светлоотразителна жилетка при извънградско колоездене е задължително през нощта и при намалена видимост. Смятам, че като здравомислещи хора, всички ние спазваме това изискване не толкова, за да избегнем глобата, а заради собствената ни безопасност на пътя.

Към това изискване трябва да добавим и изискването за устройство за излъчване на бяла или жълта добре различима светлина отпред и червена светлина отзад, както и бели или жълти светлоотразители отстрани на колелата.

Осветяване на пътя

Предната светлина също е от значение. Тя е важна, за да бъдем видими за превозните средства, които се движат срещу нас, но също така, за да можем и ние да виждаме пътя, особено когато караме през нощта в извънградски условия.

velosipeden-far-vioo-720-usbФарът VIOO 720 USB осигурява светлинен поток от 240 лумена.

С него ще ви забелязват от много далече, а вие ще виждате пътя на 20 м пред вас. Това разстояние е напълно достатъчно, за да виждате дупки, клони и всякакви други препятствия, на които можете да се натъкнете. В противен случай падането от колелото е почти сигурно.

Обърнете внимание, че фарът трябва да е добре регулиран. Светлината не трябва да е твърде високо, за да не заслепява водачите на автомобили в насрещното платно, но не трябва и да е твърде ниско. Светлинният лъч трябва да осветява на разстояние най-малко 20-30 метра.

Топло облекло

Ако карате велосипед в полумрак, в мъгла или в дъжд, добавете един допълнителен слой дрехи, който ще ви защити от студа. Привечер и рано сутрин не можете да се възползвате от слънчевата топлина. При мъгла слънчевите лъчи също не достигат до вас, а към това се добавя и влажността на въздуха, която оставя усещане за още по-студено време.

На път

Rouler-a-velo-faible-luminosite-2

Имайте предвид, че зрението при слаба светлина е намалено. Поради тази причина  трябва да сте по-бдителни от обикновено. Бъдете по-внимателни за евентуални препятствия по пътя, включително и такива, които биха могли да се появят от ляво или от дясно, защото, дори и с добър фар, страничната видимост е почти нулева.

Ако карате колело през нощта, имате едно основно предимство, а то е, че обстановката около вас е много по-тиха и спокойна, отколкото през деня. Например ще можете да чуете приближаващата се зад вас кола (или да видите фаровете й, ако не я чуете). Звукът от двигателя на автомобила може да ви ориентира дали водачът му ви е видял или не.

Много хора смятат, че колоезденето през нощта е опасно, но ще се уверите, че водачите на автомобили са по-предпазливи при изпреварване и ви заобикалят на поне 2 метра. В много случаи аз се чувствам по-сигурен на колелото през нощта, отколкото през деня.

Не се движете прекалено вдясно, но и не карайте в средата на платното, защото дори и с добри светлини видимостта ви ще е по-слаба и може да не забележите дупка на пътя или друго препятствие.

Слушайте внимателно околните шумове, които биха могли да ви ориентират за евентуалното приближаване на животно. Понякога се случва животни да пресичат шосето точно пред гумата ви, защото те не ви виждат. Това е една от особеностите на нощта – често чувате странни шумове (особено извън града), без да разбирате какъв е източникът им. Това може и да не ви действа окуражаващо в началото, но постещенно ще свикнете.

Предимството на нощното каране извън града е, че можете поддържате постоянна скорост, тъй като няма движение.

Автор: Гийом, Продуктов мениджър в B’TWIN