Как да си избереш екипировка за бягане през зимата?

Как да си избереш екипировка за бягане през зимата?
08/12/2021 Chavdar Ostrovski

Студът те плаши и нямаш мотивация за бягане? Все пак, както казват колоездачите, няма лошо време, само лоша екипировка. А може би и някои лоши навици.

Предлагаме ти няколко практични съвета как да се предпазиш от студа и да се насладиш на бягането през зимата.

ПЪРВИ СЛОЙ: ДИШАНЕ НА ТЯЛОТО

Първият слой помага да се запази топлината на тялото, като същевременно отвежда влагата от изпотяването. Ако избереш памучна тениска, тя няма да отвежда добре изпотяването, ще задържа влагата и това ще доведе до усещане за студ.

Затова препоръчваме да избереш достатъчно дишаща, лека и тънка тениска от полиестер с къси или дълги ръкави. Тя трябва да приляга към тялото и да е безшевна, за да не предизвиква дразнене на кожата. Целта е изобщо да не я усещаш по време на бягане.

Този слой ще те предпази както от първоначалното усещане за студ, докато тялото ти загрее, така и от охлаждането, предизвикано от контакта с влагата от изпотяването.

ВТОРИ СЛОЙ: ИЗОЛАЦИЯ

Вторият слой е много важен. Той осигурява изолация от студа, но същевременно трябва да бъде дишащ, за да запазва тялото сухо. В зависимост от индивидуалната ти  чувствителност към студа, вторият слой може да се състои само от блуза с дълги ръкави и висока яка или от тениска, комбинирана с поларено горнище. Виж специалната селекция в нашия сайт и избери най-подходящият вариант за теб.

Краката не са особено чувствителни към студа и има бегачи, които бягат по шорти през цялата година. По-зиморничавите могат да заложат на дебел клин, който да комбинират с шорти или да носят самостоятелно.  

ТРЕТИ СЛОЙ: ЗАЩИТА

За защита от дъжд, вятър или сняг отличен избор е лекото ветроустойчиво и водоустойчиво яке. Практичните джобове за ключове и телефон са голямо предимство. Някои от моделите са много компактни, за да можеш да прибираш лесно якето в джоба му и да го носиш удобно, ако загрееш  повече и нямаш нужда от него.

 

КАКВИ ОБУВКИ ДА ИЗБЕРЕШ ЗА БЯГАНЕ ПРЕЗ ЗИМАТА?

При бягане е важно както да защитиш краката си от дъжд и сняг, за да ги запазиш сухи, така и да се чувстваш стабилен на хлъзгава настилка.

Нашият съвет е да избереш маратонки с един номер по-голям от този, който носиш обикновено. Така ще се предотврати стягане на стъпалото, което може да забави кръвообращението и да предизвика усещане за студ. Kalenji е марката за бягане на Decathlon, разгледай разнообразието от модели на обувки за мъже и жени според твоята напредналост и ниво.

 

КАКВО ДА ПРАВИШ, АКО ИМА И ВЯТЪР?

Всички познаваме добре усещането за студ при пориви на вятъра. Във ветровито време се изисква екипиране с по-топли дрехи. За предпочитане е да увеличиш слоевете, вместо да обличаш една дреха, независимо колко е топла. Повечето слоеве дрехи позволяват задържане на въздух между тях и по този начин се създава по-добра термоизолация.

 

ОБЛИЧАЙ ДРЕХИ В ТЪМНИ ЦВЕТОВЕ 

Тъмните цветове абсорбират слънчевите лъчи дори в облачно или ветровито време. Ако при бягане носиш екипировка в тъмни цветове, това може да ти осигури допълнителна топлина. 

 

БЕЗОПАСНОСТ ПРИ БЯГАНЕ ВЕЧЕР

Ако бягаш вечер, заложи на екипировка със светлоотразителни елементи. Денят е по-кратък и за твоята безопасност е по-добре да носиш дрехи, които осигуряват видимост в тъмното.

Ако бягаш в края на деня, докато се прибереш, вече ще е тъмно. Затова помисли за осветление – челник или друг вид светлина. 

ЧОРАПИ, ШАПКА, РЪКАВИЦИ, КЪРПА ЗА ГЛАВА

Имай предвид, че студът засяга първо главата, врата, ръцете и краката. 70% от телесната топлина се губи през тези чувствителни зони.

Ръкавиците, шапката, дебелите чорапи и кърпата тип „бъф“ са задължителни аксесоари за защита от студа по време на бягане през зимата. Въпреки това не избирай прекалено дебели материи, които биха могли да причинят дискомфорт или прегряване. Препоръчваме ти да се насочиш към високотехнологичните тъкани, които отвеждат влагата от изпотяването – задължително условие за предотвратяване на усещането за студ.