Каква храна да си осигурим по време на преход?

Каква храна да си осигурим по време на преход?
04/06/2016 DecathlonBG

Планинският туризъм е физическа активност, която съчетава общуване с природата и физическо натоварване. Продължителността на преходите, студа и жегата, както и надморската височина, черпят голямо количество енергия от тялото. Колкото по-дълго ходим, толова по-голяма подготовка се изисква. Не забравяйте да се запасите с храна, но най-вече с напитки, за да се насладите на вашия преход.

_Q0R7123 (1)

Храната трябва да компенсира изразходваната енергия

Планинският туризъм е продължителна физическа дейност на хълмист или стръмен терен. Изборът на храна трябва да се съобрази с разхода на енергия, с умората, със студа, а понякога и с високата надморска височина. Дневните хранения трябва да са балансирани и да предоставят достатъчно калории в зависимост от нуждите, като това в определени случаи може да е около 2000-3000 ккал на ден. Разнообразната храна също играе важна роля за стимулиране на апетита, който може да се загуби заради височината.

Каква закуска да приготвим?

Първото хранене е ключово, за да започнете деня пълни с енергия и да избегнете умората и честите междинни хранения по време на прехода. Закуската трябва да предоставя основно въглехидрати, които да доставят енергия за дълъг период от време. За предпочитане са храни с нисък гликемичен индекс (познати като сложни въглехидрати). Такива са хлябът, зърнените закуски и др. В специализираните магазини могат да се открият полуготови храни.

Закуската трябва да включва също гореща напитка, която ще ви стопли в хладните сутрини, както и плод или плодов сок, за да си набавите необходимите витамини.

Какъв обяд да приготвим?

Обядът най-често се консумира набързо и обикновено прилича на пикник. Основно трябва да се състои от храни, съдържащи скорбяла и нишесте. Подходящ избор са сандвичи с бял хляб или паста/ориз със зеленчуци.

Дори и да изберете друго меню, имайте предвид, че обядът трябва да е богат на въглехидрати и беден на мазнини, за да не забавя храносмилането и да не тежи при прехода. Не забравяйте, че хидратацията трябва да е приоритет. Избягвайте алкохолни напитки.

_Q0R7621

Каква вечеря да приготвим?

Ако сте решили да пренощувате в планината, това хранене е много важно, тъй като ще ви помагне да се възстановите от положените през деня усилия и да започнете следващия ден отпочинали и енергични.

Това хранене може да е по-комплексно от обяда, тъй като разполагате с повече време за приготвянето му. Трябва да е съобразено е енергийния разход и едновременно с това да е вкусно. Не забравяйте, че освен това трябва да е леко и лесноусвоимо.

За вечеря може да започнете с инстантна супа. Тези с фиде повишават енергийния прием, а тези с парченца пиле или риба повишават приема на протеини. След супата може да хапнете паста, която се пренася лесно и е хранителна. Към нея добавете протеин – консерва риба тон например. Можете да вземете дехидратирани храни, които са идеални за преходи – леки са, пренасят се лесно и са разнообразни.

Подходящ десерт е плодовият компот или парче сладкиш, които са източник на допълнителни въглехидрати.

Трябва ли да се храним по време на прехода?

Продължителността на прехода може да варира от няколко часа до няколко дни и, както при всички форми на продължително натоварване, тялото има нужди, които трябва да се задоволяват.

Хидратация: препоръчваме да пиете течности редовно по време на прехода. Но е трудно да носите големи количества вода. Ето няколко съвета как да се снабдите с вода по време на прехода:

– когато стигнете хижа или заслон, възползвайте се от възможността да се запасите с питейна вода.

– ако пиете вода от реката, използвайте таблетки, които премахват опасните микроорганизми в нея.

_Q0R9149

Закуски и междинни хранения

За да имате енергия през целия ден, спирайте за кратки почивки и хапвайте лека храна –  зърнени блокчета, сушени плодове и/или енергийни блокчета, които са добър източник на енергия и се пренасят лесно.

 

Мари Фошил

Диетолог |